text.skipToContent text.skipToNavigation

Kymsoten lähettämät päätökset ja tiedonannot voi vastaanottaa nyt sähköisesti Suomi.fi-verkkopalvelussa

2.10.2019

Kymsote on ottanut käyttöön Suomi.fi Viestit-palvelun. Palvelun kautta asiakas voi vastaanottaa jatkossa kaikki häntä koskevat päätökset ja tiedonannot paperipostin sijaan sähköisesti. Asiakas voi myös pyytää häntä koskevia asiakas- ja potilastietoja palvelun kautta. Tulevaisuudessa palvelun kautta voidaan toimittaa asiakkaalle esimerkiksi ajanvarauskutsut.

Suomi.fi-verkkopalvelu tarjoaa tietoturvallisen viestintäkanavan kansalaisen ja viranomaisen väliseen sähköiseen asiointiin. Postit ovat asiakkaan saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta turvallisesti kaikilla päätelaitteilla. Suomi.fi-asiointikanava on turvallinen myös niille asiakkaille, joilla on turvakielto, sillä kaikki viestit saapuvat asiakkaalle sähköisesti ilman paperipostia ja osoitetietoja. Suomi.fi-verkkopalvelua ylläpitää Väestörekisterikeskus.

Kymsoten lisäksi monien muiden julkisten palveluiden lähettämät viestit voi vastaanottaa Suomi.fi-palvelun kautta. Palvelussa ovat mukana esimerkiksi verohallinto ja Traficom. Kun asiakas siirtyy käyttämään Suomi.fi-viestit -palvelua, asiakas saa jatkossa viranomaisviestit keskitetysti yhteen paikkaan, josta ne on helppo löytää.

Asiakas saa uuden palvelun käyttöön kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja antamalla viranomaisille luvan sähköiseen viestintään. Asiakas voi lähettää palvelun avulla viestejä ja liittää viesteihin tarvittaessa tiedostoja. Palvelua voi käyttää myös Suomi.fi-mobiilisovelluksella. Jos asiakas ei ole ottanut Suomi.fi-palvelua käyttöön, hän saa viestit ja päätökset paperipostina kuten ennenkin.

Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön:

Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla (henkilö- tai organisaatiokortti, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti) osoitteessa www.suomi.fi

Siirry kohtaan ”Viestit” sivun yläreunasta löytyvän valikon kautta. Anna suostumus viestien vastaanottamiseen sähköisesti, ja kirjaa palveluun yhteystiedot, joihin haluat saada tiedon viestin saapumisesta. Jos olet aiemmin käyttänyt Kansalaisen asiointitiliä, sinulta ei pyydetä suostumusta uudelleen.

Viestit-valikosta asiakas valitsee vastaanottajaksi ”Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä asianhallinta”. Viestikenttään asiakas kirjoittaa asiointia koskevan viestin ja viestiin on mahdollista lisätä liitetiedostoja, kuten esimerkiksi pdf-lomakkeita.

Halutessasi voit keskeyttää sähköisten viestien vastaanottamisen, jolloin saat viranomaisten yhteydenotot paperipostitse.

Tarvitsetko apua? Kansalaisneuvonta auttaa: www.kansalaisneuvonta.fi

Suomi.fi-palvelussa voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi

Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta sähköisissä palveluissa. Ns. sähköinen valtakirja eli valtuus luodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuudet tallentuvat uuteen tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin.

Suomi.fi-valtuuksissa voit antaa toiselle henkilölle valtuuksia sekä lähettää toiselle henkilölle valtuuspyynnön. Valtuuspyynnön avulla voit pyytää toiselta henkilöltä valtuutta toimia hänen puolestaan. Valtuus astuu voimaan vasta, kun valtuuttaja on käynyt hyväksymässä pyyntösi Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelussa ei voi luoda niin sanottuja avoimia valtakirjoja, vaan valtuus annetaan aina tiettyä asiaa koskevaksi. Sekä valtuutetun että valtuuttajan tulee olla täysi-ikäisiä. Palvelussa voit myös peruuttaa aiemmin antamasi valtuuden.

Ohjevideoita Valtuudet-palvelun käyttöön