Hyppää sivun sisältöön Hyppää sivuston valikkoon

Päivystysapu 116 117 -puhelinpalveluun palveluohjaus

14.8.2020

Päivystysapu 116 117 -puhelinpalvelussa on torstaista 13.8. lähtien palveluohjaus koronavirusta liittyviin asioihin ja muihin terveyteen liittyviin päivystyksellisiin asioihin.

Päivystysapu 116 117 on tällä hetkellä pahasti ruuhkautunut. Palveluohjauksella pyritään varmistamaan se, että varsinaista kiireellistä apua tarvitsevat asiakkaat saisivat paremmin yhteyden Päivystysapuun.

Soittaessaan numeroon 116 117 asiakas ohjataan valitsemaan kahdesta vaihtoehdosta itseään koskevan palvelun.

Jos puhelusi koskee:

-  koronaepäilyä tai altistumista, otetun näytteen vastausta tai omaolo.fi-palvelussa tehtyä koronaoirearviota, PAINA 1

- muuhun terveyteen liittyvää päivystyksellistä oiretta tai neuvoa, PAINA 2

Linja 1 on jaettu kahteen osaan. Mikäli koronalinjan asiakkaalla on hengitysvaikeuksia, puhelu poimitaan nopeammin. Muussa tapauksessa puhelu ohjautuu takaisinsoittopalveluun, jos linjalla on ruuhkaa. Mikäli takaisinsoittoa ei tule neljän tunnin kuluessa ja asiakkaalla on edelleen tarve olla yhteydessä päivystykseen, tulee hänen soittaa uudestaan Päivystysapuun.

- Valitettavasti emme tällä hetkellä pysty vastaamaan kuin osaan puheluista ja takaisinsoittoja jää tekemättä, erityisesti koska (kansallinen) järjestelmä poistaa soitot neljän tunnin välein, sanoo johtajaylilääkäri Marja-Liisa Mäntymaa.

- Uuden valikon avulla pyrimme kuitenkin vastaamaan paremmin kiireellisemmin apua tarvitseville asiakkaille, joille viime aikojen tilanne on ollut haasteellinen. Samalla lisäämme koko ajan keinoja ja resursseja palvella myös korona-asioissa paremmin, mutta tilanne ei ratkea hetkessä.