text.skipToContent text.skipToNavigation

Kymsoten uuteen päivystysapu 116 117 -palveluun reilu 5000 puhelua kuukaudessa

4.2.2020

Kymsoten uuteen päivystysapu 116 117 -palveluun soitettiin ensimmäisen toimintakuukauden aikana reilu 5000 puhelua. Puheluiden määrä vaihtelee paljon, mikä on tavallista päivystystoiminnassa. Puheluita on ollut keskimäärin 180 päivässä, loppiaista edeltäneenä sunnuntaina urakoitiin peräti 329 puhelua.

Kymenlaaksossa valtakunnallinen päivystysapu 116 117 -palvelu aloitti 12. joulukuuta. Kymsoten järjestämä palvelu on löydetty hyvin, sillä ensimmäisinä toimintapäivinä palveluun tuli lähes 200 puhelua päivässä. Vaikka uuden palvelun markkinointi on toiminut ilmeisen hyvin, palvelua on tehtävä tutuksi vielä pitkään, että se tulee tutuksi kaikille kymenlaaksolaisille.

Joulu-tammikuun perusteella puhelumäärät näyttävät asettuvan reiluun 5000 kuukaudessa, mikä vastaa ennakko-odotuksia. Ensimmäisenä toimintakuukautena oli paljon pyhäpäiviä, mikä on vaikuttanut puheluiden määrään terveysasemien ollessa suljettuna.
– Päivystysavun työvuorojen kohdistaminen on noudattanut pääpiirteittäin puheluiden sijoittumista eli siinä on onnistuttu, kertoo palvelupäällikkö Mari Kuusisto Kymsotesta.
– Soittajista osa on kuitenkin luopunut puhelusta jonossa. Tilannetta halutaan parantaa. Toivomme, että jonottamassa olevat soittajat tarttuisivat useammin mahdollisuuteen jättää takaisinsoittopyyntö.
Iltaisin puheluihin on pystytty vastaamaan hyvin, ruuhka-aika on päivisin. Iltaisin kello 20 jälkeen ei voi jättää soittopyyntöjä eikä yöllä soiteta takaisin.

Soittojen aiheita: kuume, hampaiden oireet, korvakipu…

Päivystysapu 116 117 on sosiaali- ja terveysministeriön linjaama toimintamalli, joka palvelee samassa puhelinnumerossa eri puolilla Suomea. Kymenlaaksossa palvelun järjestää Kymsote. Päivystysavusta saa palvelua äkillisiin terveysongelmiin. Jokaisen on tärkeä soittaa päivystysapuun 116 117, jos harkitsee lähtöä päivystykseen. Puhelinpalvelu on maksuton ja se auttaa vuorokauden kaikkina aikoina ja viikonpäivinä. Yleisimmät syyt soittaa Kymsoten päivystysapuun olivat joulukuussa: hampaiden tai ikenien oire, kuume, korvan kipu ja kurkun/nielun oire sekä tihentynyt virtsaamistarve.
Osaavatko ihmiset soittaa päivystysapuun oikeissa asioissa?
– Ei voida määrittää sitä, onko soitto ollut oikea tai väärä. Kaikki soitot, joissa asiakasta on autettu, ovat oikeita, muistuttaa päivystyksen ylilääkäri Kimmo Salmio.
Kiireellistä apua tarvitsevat ohjataan päivystykseen. Päivystysavusta saa myös neuvontaa, hoito-ohjeita ja ohjausta eri palveluihin. Joulukuussa Kymsoten päivystysavusta on annettu kotihoito-ohjeita ja ohjattu soittajia eri palveluihin: sairaalan päivystykseen, terveysasemalle, hammashoidon päivystykseen, hätäkeskukseen, ikääntyneiden palveluihin sekä mielenterveys- ja päihdepalveluihin.