Hyppää sivun sisältöön Hyppää sivuston valikkoon

Chattibotti neuvoo ja opastaa Kymsoten verkkosivustolla

21.10.2019

Kymsoten verkkosivustolla on aloittanut virtuaaliassistentti eli chattibotti, joka antaa ympärivuorokautista yleisneuvontaa Kymsoten palveluista. Se ei vastaa asiakkaiden henkilökohtaiseen terveydenhoitoon liittyviin kysymyksiin.

Kymsoten chattirobottia ovat opettaneet mm. koululaiset ja prototyypit, jotka ovat tehneet sille testikysymyksiä.

Kymsote kehittää jatkuvasti sähköisiä palvelujaan. Kymsoten verkkosivuilla on aloittanut chattibotti, joka vastaa asiakkaiden viestittämiin kysymyksiin. Chattibotti on asiakaspalveluiden yleisesti käyttämä tekoälyavusteinen virtuaaliassistentti. Asiakas voi kysyä neuvoa matalalla kynnyksellä, nimettömänä ja mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Kymsoten chattibotti auttaa asiakkaita yleisissä asioissa. Chattibotti vastaa mm. aukioloaikoihin, sijainteihin ja palveluihin liittyviin kysymyksiin. Chattibotti voi auttaa asiakasta löytämään kaivatun tiedon laajalta verkkosivustolta ja ohjata sähköisiin palveluihin. Ainakaan toistaiseksi chattibotti ei vastaa varsinaisiin terveydenhuoltoon liittyviin kysymyksiin kuten esimerkiksi siihen, minkälaisilla oireilla pitäisi lähteä hoitoon.

Pilottivaiheessa Kymsoten chat-palvelu toteutetaan kokonaan virtuaaliassistentin avulla. Myöhemmin chat-palvelussa saattaa olla vastaamassa myös oikeita ihmisiä, jotka voivat pitää tiettyinä aikoina avoimia asiantuntija-chatteja.

Koululaiset testasivat chattibottia

Chattibotilla on pohjatietonaan puhelinneuvonnoista ja palautteista kootut yleisimmät kysymykset sekä laajasti Kymsoten eri ammattilaisilta koottuja kysymys-vastaus -tietoja. Apuna chattibotin testaamisessa on ollut mm. kymenlaaksolaisia koululaisia viidenneltä luokalta. Koululaiset tekivät chattibotille kysymyksiä, joiden avulla chattibotti oppi mm. vastaamaan paremmin puhekielisyyteen.

Chattibottia ovat kokeilleet myös uudet Kymsoten prototyypit, jotka ovat tavallisista kymenlaaksolaisista koottu online-yhteisö. Yhteisö keskustelee ja kertoo mielipiteitä Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluista. Prototyypit pääsivät testaamaan chattibottia viime viikolla, mikä antaa arvokasta tietoa palvelun kehittämiseen. Chattibotti koettiin hyödylliseksi ja siinä nähtiin paljon mahdollisuuksia, mutta chattibotilla on vielä paljon opittavaa niin kysymysten ymmärtämisessä kuin oikeiden palveluiden löytämisessäkin. Chattibotti kehittyy koko ajan sille tehtyjen kysymysten avulla, sille myös opetetaan uutta ja lisätään koko ajan yksityiskohtaisempaa tietoa eri palveluista.

Chattibotti toimii perinteisten neuvontakanavien rinnalla ja se täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisiin tehtäviin kuuluvaa neuvonnan ja ohjeistuksen antamista alueen asukkaille. Chattirobotti löytyy Kymsoten verkkosivuilta osoitteesta www.kymsote.fi (toistaiseksi chatbot löytyy vain sivuston etusivulta).