Siirry sisältöön

Henkilökohtaista apua saa välttämättömiin asioihin

Jos olet vaikeasti vammainen, voit saada henkilökohtaista apua välttämättömissä asioissa kotona ja silloin, kun asioit kodin ulkopuolella. Voit saada henkilökohtaista apua, jos tarvitset vamman tai pitkäaikaisen tai etenevän sairauden vuoksi toistuvasti ja välttämättä toisen henkilön apua päivittäisissä toiminnoissa.

Henkilökohtaista apua ei myönnetä, jos henkilökohtaisen avun tarve johtuu pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.

Järjestämme henkilökohtaista apua Kymenlaaksossa eri tavoin.

  1. Henkilökohtaista apua tarvitseva henkilö toimii avustajan työnantajana.
  2. Henkilökohtaista apua tarvitseva henkilö tilaa palvelun käyttämällä palveluseteliä.
  3. Henkilökohtaista apua tarvitsevalle henkilölle tilataan palvelu ostopalveluna.

Palvelun järjestämisestä sovitaan, kun laadimme asiakkaan kanssa asiakassuunnitelman. Erilaisia tapoja voidaan myös yhdistää.

Vammaispalveluhakemus

Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko sähköisesti tai lomakkeen avulla.

Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu

Avustajainfon kautta henkilökohtaisen avustajan työnantajat voivat ilmoittaa avoimista työpaikoista ja etsiä itselleen työntekijää. Vastaavasti henkilökohtaiset avustajat voivat ilmoittautua työnhakijoiksi ja etsiä töitä. Avustajainfo-palvelua käyttävät uudet avustajat haastatellaan.

Ajankohtaista

Ota yhteyttä

Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu

Palveluaika arkisin kello 9-12

avustajainfo@kymenhva.fi

05 220 6200

Eliisa Sutela

Henkilökohtaisen avun koordinaattori

eliisa.sutela@kymenhva.fi

Rågback Mirka

Sosiaaliohjaaja

mirka.ragback@kymenhva.fi

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta

Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta vammaispalveluista, ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnassa on valikko. Valitse numero 3, kun haluat kysyä vammaispalveluista.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.

Soita 05 220 6000

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat

Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa ti-to klo 13-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Varaa soittoaika asiointipalvelussa

Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.

Siirry asiointipalveluun

Lisätietoja henkilökohtaisesta avusta, lomakkeet ja liitteet

Vammaispalvelujen toimistot ja yhteystiedot

Takaisin ylös