Henkilökohtainen apu
Henkilökohtaisella avulla tarkoitetaan vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella. Henkilökohtaista apua järjestettäessä vaikeavammaisena pidetään henkilöä, joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän sairauden tai vamman johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen päivittäisistä toiminnoista eikä avun tarve johdu pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.
Järjestämme henkilökohtaista apua työnantajamallilla, palvelusetelillä ja ostopalveluna. Palvelun järjestämistavasta sovitaan asiakassuunnitelmaa laadittaessa. Eri järjestämistapoja voidaan myös yhdistellä.
Vammaispalveluhakemus
Vammaispalveluhakemuksen voi täyttää joko sähköisesti tai lomakkeen avulla. Lomake löytyy tämän sivun lopusta.
Sähköinen vammaispalveluhakemus
Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu
- neuvoo ja tiedottaa henkilökohtaisten avustajien työnantajia ja henkilökohtaisia avustajia työsuhteeseen liittyvissä asioissa.
- neuvoo ja auttaa tilitoimisto Oimaan ja työterveyshuoltoon liittyvissä asioissa
- neuvoo ja ohjaa henkilökohtaisen avun ostopalvelun ja palvelusetelin käytössä.
- järjestää ja osallistuu henkilökohtaiseen apuun liittyviin tilaisuuksiin ja koulutuksiin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
- opastaa Avustajainfo -palvelun käytössä.
Avustajainfon kautta henkilökohtaisen avustajan työnantajat voivat ilmoittaa avoimista työpaikoista ja etsiä itselleen työntekijää. Vastaavasti henkilökohtaiset avustajat voivat ilmoittautua työnhakijoiksi ja etsiä töitä. Avustajainfo-palvelua käyttävät uudet avustajat haastatellaan.
Rekisteröidyn informointi - Henkilökohtaisen avun neuvontapalvelu ja avustajainfo
Hyödyllisiä linkkejä
- Tilitoimisto Oima (palkanmaksu, palkanlaskenta ja lakisääteiset vakuutukset)
- HetaHelp
- Kynnys ry
- Assistentti.info
- Työsuojelu
- Työelämän ongelmatilanteet (JHL)