Terveysasemien mielenterveys- ja päihdepalvelut

Terveysasemien mielenterveys- ja päihdepalveluja on saatavana arkisin Kouvolassa Katajaharjun, Keltakankaan ja Kouvolan terveysasemalla ja Kouvolan keskustassa, Kotkassa Länsi-Kotkan, Kotkansaaren ja Karhulan terveysasemilla, Toukolantiellä ja Turvalassa sekä Haminan, Miehikkälän ja Virolahden terveysasemilla.

Terveysasemilla työskentelevien mielenterveys- ja päihdesairaanhoitajien vastaanotolle hakeudutaan Miepä-asiakasneuvonnan, terveysaseman sairaanhoitajan, terveysaseman lääkärin tai neuvolan ohjaamana.

Mielenterveys- ja päihdehoitaja arvioi potilaan hoidon tarpeen yhteistyössä terveysaseman lääkärin kanssa. Arvioinnin jälkeen potilaalle laaditaan hoitosuunnitelma. Terveysasemalla hoitojaksot ovat lyhyitä, yleensä 1-10 kertaa. Tarvittaessa potilas ohjataan jatkohoitoon.

Käynnit ovat asiakkaalle maksuttomia. Käyttämättä tai peruuttamatta jätetyistä vastaanottoajoista peritään hinnaston mukainen maksu.

Tervetuloa käyttämään Terapianavigaattoria

Mikäli tarvitset apua mielenterveyden haasteissa, päihteidenkäytöstä aiheutuvissa ongelmissa tai kaipaisit tukea jaksamiseesi, käy ennen yhteydenottoa täyttämässä Terapianavigaattori.

Terapianavigaattori sujuvoittaa hoidon tarpeen arviointia ja nopeuttaa oikeaan hoitoon tai palveluun pääsyäsi. Terapianavigaattorin täyttäminen vie keskimäärin 20-30 minuuttia, joten varaa itsellesi rauhallinen hetki sen täyttämiseen. Kysymykset kartoittavat oireiden ja ongelmien luonnetta sekä hoitoon liittyviä tarpeita. Terapianavigaattorin täyttäminen on vapaaehtoista.

Täytettyäsi Terapianavigaattorin, saat henkilökohtaisen koodin, jolla ammattilainen voi avata tuloksesi yhden kuukauden ajan. Täytettyäsi navigaattorin saat itsellesi koosteraportin ja omahoitomateriaalia. Voit halutessasi aloittaa omahoitomateriaaliin tutustumisen jo ennen hoidon alkua. Siitä voi olla hyötyä hoidon etenemisessä. Omahoitomateriaalia voidaan käyttää myös osana hoitoasi ammattilaisen kanssa. Tiedot eivät siirry Terapianavigaattorista ammattilaiselle ilman lupaasi, eikä Terapianavigaattorin täyttö automaattisesti aloita hoitokontaktia.

Täytettyäsi Terapianavigaattorin ja saatuasi koodin ole yhteydessä asiakasohjaukseen, jossa ammattilainen saa koodin perusteella tietosi auki ja käytte niitä yhdessä tarkemmin läpi.

Antamalla koodin ammattilaiselle annat suostumuksesi siihen, että hoidon tarpeen arvion suorittava ammattilainen avaa Terapianavigaattorista vastausten yhteenvedon ja kirjaa tiedot potilaskertomukseesi sen jälkeen, kun niistä on keskusteltu yhdessä.

Ethän kirjaa Terapianavigaattoriin henkilötietojasi kuten nimeä tai henkilötunnusta

Pääset täyttämään Terapianavigaattorin täältä: https://www.terapianavigaattori.fi/

Ammattilaiseen saat yhteyden soittamalla Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen p. 05 2202150 (Arkisin kello 7-18)

Vastaa hoitoon liittyvään 15D-elämänlaatukyselyyn Omavointi-palvelussa

Kymsotessa mielenterveys- ja päihdepalveluissa on otettu käyttöön 15D-elämänlaatumittari, jonka avulla saadaan arvokasta tietoa potilaan elämänlaadusta ennen hoitoa ja hoidon jälkeen. Tietoa voidaan hyödyntää myös entistä vaikuttavampien hoitomenetelmien kehittämisessä. Kyselyyn vastaaminen on tärkeää, koska vastausten avulla hoitava lääkäri ja hoitohenkilökunta voivat suunnitella ja seurata hoitoasi ja hoidon tuloksia.

15D-elämänlaatumittarin kysely aktivoituu ensikäynnille tuleville ajanvarauspotilaille. Kyselyjä tulee kaikkiaan viisi: ensikäyntiä ennen ja 6 kk, 12 kk, 18 kk ja 24 kk ensikäynnin jälkeen. Kysely-lomakkeet aktivoituvat Omavointi-palvelussa. Saat 30 päivää ennen vastaanottoaikaa tekstiviestin, jossa sinua pyydetään vastaamaan 15D-kyselyyn.

Kyselylomake täytetään sähköisesti Omavointi-palvelussa https://omavointi.fi/kymsote/kirjaudu. Palveluun tunnistaudutaan omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kun kyselylomake on täytetty ja vastaukset tallennettu, lomake poistuu palvelusta. Kyselyyn on aikaa vastata 30 päivää. Mikäli kyselyn täyttäminen sähköisesti ei onnistu, kyselyn voi täyttää vastaanoton yhteydessä.

Omavointi-palvelu on Kymsoten laaturekisterien sähköisen asioinnin lisäpalvelu. 

Lue tarkemmin henkilötietojen käsittelystä:
- Asiakkaana terveydenhuollon palveluissa
- Rekisteröidyn informointi: Mielenterveys- ja päihdepalvelut 

Yhteystiedot

Asiakasneuvonta ja -ohjaus: p. 05 220 2150
Palveluaika:
arkisin klo 7-16

Sihteeri: p. 040 483 1194
Palveluaika:
arkisin klo 8-10

Mielenterveys- ja päihdehoitajien vastaanotto: