Siirry sisältöön

Lastensuojeluilmoitukset ja yhteydenotto sosiaalitoimeen 

Lastensuojelun virka-aikainen päivystys eli alkutiimi toimii Etelä-Kymenlaaksossa Haminan ja Pohjois-Kymenlaaksossa Kouvolan toimipisteessä. Alkutiimi vastaa lastensuojeluilmoitusten sekä sosiaalihuoltolain mukaisten yhteydenottojen vastaanottamisesta ja lastensuojelun virka-aikaisesta päivystyksestä. Kun kyse on kiireellisestä sosiaalihuollon tarpeesta virka-ajan ulkopuolella, ole yhteydessä sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai tarvittaessa hätäkeskukseen.

Jos tarvitset neuvontaa ja ohjausta lapsiperheiden palveluista, voit olla ensin yhteydessä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan.

Ota yhteyttä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.

Soita 05 220 6000

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat

Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa ti-to klo 13-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Varaa soittoaika asiointipalvelussa

Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.

Siirry asiointipalveluun

Lastensuojeluilmoituksen tekeminen

Tee lastensuojeluilmoitus aina, kun huoli lapsen tilanteesta herää. Alla mainitut ilmoitusvelvolliset henkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ottamaan yhteyttä lastensuojeluun, jos heillä on huoli lapsen tilanteesta. Myös jokainen lapsen tilanteesta huolestunut aikuinen tai lapsi itse voi ottaa meihin yhteyttä. 

Lastensuojelulain 25. pykälä määrittelee ilmoitusvelvollisuuden, joka koskee

Yksityiselle henkilölle myös nimettömän ilmoituksen teko on mahdollista. Jos teet yksityishenkilönä ilmoituksen nimettömänä, ole tarkkana sisällön kanssa, jotta ilmoituksen sisällöstä ei käy selville kuka ilmoituksen on tehnyt. 

Lastensuojeluilmoituksia vastaanotamme ensisijaisesti sähköisen linkin kautta (vaatii lapsen henkilötunnuksen) tai lomakkeella joko postitse tai salatulla sähköpostilla. Tarpeen vaatiessa ilmoituksen voi tehdä myös puhelimitse.

Lastensuojeluilmoitusta tehtäessä on hyvä sisällyttää ilmoitukseen ainakin ne lasta koskevat henkilötiedot, jotka ovat ilmoittajan tiedossa. Lisäksi ilmoitukseen on sisällytettävä syy ilmoituksen tekemiselle, tarkoittaen esimerkiksi perusteita ja tapahtumia, joiden vuoksi ilmoitus tehdään. Lastensuojeluilmoituksen tekijä voi lisätä ilmoitukseen myös maininnan siitä, ovatko lapsi ja hänen huoltajansa tietoisia siitä, että ilmoitus tehdään. 

Lastensuojeluilmoitukset käsitellään seitsemän arkipäivän kuluessa ilmoituksen saapumisesta.

Alkutiimi etelä

Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä. Osoite Satamatie 4 B, 5.krs, 49460 Hamina.

alkutiimi.etela@kymenhva.fi

Alkutiimi pohjoinen

Kouvola. Osoite Hovioikeudenkatu 6 (PL 50), 45100 Kouvola

alkutiimi.pohjoinen@kymenhva.fi

Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi

Tee yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi, kun tarvitset apua itsellesi tai sinulla on avun tarpeessa olevan henkilön lapsen, nuoren tai hänen vanhempansa lupa yhteydenottoon tai toimittamalla meille alla oleva lomake.

Kirjoita tarvittavat tiedot, kuvaa yhteydenoton perusteita ja kokonaistilannetta eli miksi yhteydenotto sosiaalihuoltoon tehdään. Yhteydenottolomakkeeseen voit kirjoittaa myös, onko tiedossa aikaisempia tai nykyisiä asiakkuuksia muissa palveluissa. Muista kirjata asiakkaan lupa yhteydenottoon. Voit liittää yhteydenottoon tarvittaessa liitetiedostoja. 

Vastuuhenkilö

Helena Jokinen

Johtava sosiaalityöntekijä

Perheiden sosiaalityö, Pohjoinen Kymenlaakso

helena.jokinen@kymenhva.fi

040 728 6015

Tietoa lastensuojeluilmoituksen tekemisestä ja yhteydenotosta sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvoimiseksi

Pipopäinen henkilö soittamassa puhelimella.

Enjaksa.fi

Enjaksa.fi on suunnattu vanhemmille. Palvelussa on muun muassa mahdollista tehdä huolikartoitus ja keskustella omista huolista chatissa ammattilaisen kanssa. Enjaksa.fi -chat on avoinna maanantaisin kello 14-16 ja perjantaisin kello 11-13.

Nuoria rannalla pilvisenä päivänä.

Onks tää normaalia?

Onks tää normaalia? -verkkopalvelu antaa nuorille apua matalalla kynnyksellä arjen eri huoliin liittyen. Sivustolla voi tehdä huolitestin sekä keskustella ammattilaisen kanssa chatissa maanantaista torstaihin klo 16-18.

Takaisin ylös