Yhteydenotto ja ilmoitus sosiaalihuoltoon
Onko sinulla, läheiselläsi tai asiakkaallasi sosiaalihuollon ammattilaisen avun tarvetta? Avun tarve voi ilmetä erilaisina vaikeuksina arjessa liittyen esimerkiksi asumiseen, raha-asioihin tai ihmissuhteisiin.
Voit tehdä sähköisesti yhteydenoton ja ilmoituksen sosiaalipalveluihin. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
Voit tehdä yhteydenoton, kun tarvitset apua itsellesi.
Yhteydenoton voit tehdä myös toista henkilöä koskien, silloin, kun hän on suostunut siihen.
Yhteydenoton voi tehdä kuka tahansa, joka on huolestunut toisen henkilön elämäntilanteesta.
Eri ammattihenkilöitä velvoitetaan lain (sosiaalihuoltolaki 35 §, vanhuspalvelulaki 25 §, lastensuojelulaki 25 §) perusteella ottamaan yhteyttä sosiaalihuoltoon henkilön tai perheen palvelutarpeen arvoimiseksi.
Yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen
lImoitus sosiaalihuollon tarpeesta
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta on tarkoitettu tilanteisiin, joissa apua tarvitseva henkilö ei ole antanut sinulle suostumustaan ilmoituksen tekemiseen.
Kun ilmoittajana on yksityishenkilö, hänellä on oikeus perustellusta syystä pyytää tietojensa salassapitoa.
Eri ammattihenkilöitä velvoitetaan lain (sosiaalihuoltolaki 35 §, vanhuspalvelulaki 25 §, lastensuojelulaki 25 §) perusteella ottamaan yhteyttä sosiaalihuoltoon henkilön tai perheen palvelutarpeen arvoimiseksi.