Sähköinen asiointi

Monet palveluistamme ovat ulottuvillasi verkossa juuri silloin kuin sinulle sopii. Asiointipalveluiden käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Puolesta-asiointi on mahdollista ajanvarauksessa alle 12-vuotiaan lapsen puolesta tai yli 18-vuotiaan puolesta, jos on puolesta-asiointi oikeus.

Suomi.fi-verkkopalvelussa voit valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi.

Sähköisen asioinnin palvelut

Uudistamme sähköisen asioinnin palveluitamme. Tulevaisuudessa voit hoitaa monia erilaisia omaan elämäntilanteeseesi liittyviä asioita Asiointipalvelussa. Siirtymäaikana vanhat ja uudet palvelut ovat käytössäsi rinnakkain. Tällä hetkellä käytössä ovat hyvinvointialueen uusi Asiointipalvelu ja Hyvis-palvelu, jonka palveluja ohjataan asteittain Asiointipalveluun. Asiointipalvelusta on ohjaus Hyvis-palveluun ja ajanvaraukseen niiden palveluiden osalta, jotka eivät vielä löydy Asiointipalvelusta.

Kymenlaakson kunnat tarjoavat matalan kynnyksen apua digilaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttöön. Lisätietoja kuntien verkkosivuilta:

Asiointipalvelu

Asiointipalvelu on käytössäsi ajasta ja paikasta riippumatta. Se on tietoturvallinen ja kiireettömien asioiden hoitoon sopiva asiointikanava. Asiointipalvelu uudistuu vuoden 2023 aikana ja sen tarjoamat palvelut laajenevat.

Asiointipalvelussa sinulla on mahdollisuus:

  • Tehdä mielialan- tai alkoholinkäytön-itsearviointi ja saada tilanteeseesi sopiva toimintasuositus.
  • Aloittaa itsehoito-ohjelma, mikäli se sopii tilanteeseesi.
  • Lähettää viesti mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvontaan.
  • Katsoa ja muokata omia yhteystietojasi
  • Tarkastella ajanvarauksiasi

Asiointipalvelusta pääset samalla kirjautumisella myös sähköisen asioinnin palveluun Hyvikseen, jonka kautta voit muun muassa täyttää esitietoja, varata aikoja ja lähettää viestejä ammattilaiselle.

Haminan, Kotkan, Kouvolan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden asukkaat pääsevät kirjautumaan Asiointipalveluun.

Jos sinulla on voimassa oleva turvakielto väestörekisterissä, ei asiointi sähköisissä palveluissa ole mahdollista.

Mikäli asut Kymenlaakson ulkopuolella ja olet tulossa synnyttämään Kymenlaakson keskussairaalaan, tarvitsemme turvallista synnytystä varten tietoja sinusta ja raskaudesta. Ohjeet tietojen lähettämiseen.

Omaolo

Omaolossa sosiaali- ja terveyspalvelut ovat saatavilla ympäri vuorokauden. Omaolossa voit tehdä muun muassa oirearvioita ja vastausten perusteella annetaan omahoito-ohjeita tai ohjataan palvelun piiriin. Omaolon kautta saat tarvittaessa yhteyden ammattilaiseen ja varattua ajan palveluihin sähköisen ajanvarauksen kautta. Omaolon antamat suositukset ovat henkilökohtaisia ja suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.

Omaolossa sinulla on mahdollisuus:

  • tehdä oirearvioita
  • tehdä palveluarvioita
  • tarkastella omaan asiointiisi liittyviä ja tallennettuja tietoja
  • omaishoitajien ja perhehoitajien terveystarkastukseen
  • osallistua hyvinvointiin liittyviin valmennuksiin verkossa

Omavointi

Omavointi-palvelu on käytössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa sekä erikoissairaanhoidossa. Omavoinnin laatumittarit antavat hoitohenkilökunnalle tärkeää tietoa potilaan elämänlaadusta ennen hoitoa ja hoidon jälkeen. Tietoa voidaan hyödyntää myös entistä vaikuttavampien hoitomenetelmien kehittämisessä. Mittareista saatujen tietojen avulla hoitava lääkäri ja hoitohenkilökunta voivat suunnitella ja seurata asiakkaan hoitoa ja hoidon tuloksia.

Omavointi on sähköinen palvelu, jonka kautta voit välittää tietoa voinnistasi, toimintakyvystäsi ja elämänlaadustasi ennen ja jälkeen hoidon. Kyselylomakkeet ovat aktiivisina ja vastattavissa Omavointi-palvelussa, sen jälkeen, kun olet saanut tekstiviestin kyselyihin liittyen. Kyselyistä saatavaa tietoa hyödynnetään hoidon laadun ja vaikuttavuuden kehittämisessä.

Tästä Omavointiin

Terapianavigaattori

Mikäli tarvitset apua mielenterveyden haasteissa, päihteidenkäytöstä aiheutuvissa ongelmissa tai kaipaisit tukea jaksamiseesi, käy ennen yhteydenottoa täyttämässä Terapianavigaattori.

Ethän kirjaa Terapianavigaattoriin henkilötietojasi kuten nimeä tai henkilötunnusta.

Pääset täyttämään Terapianavigaattorin täältä: https://www.terapianavigaattori.fi/

Yhteystietojen muutos ja asiointialueen vaihtaminen

Huolehdithan, että meille ilmoittamasi puhelinnumero ja sähköpostiosoite ovat ajan tasalla. Yhteystietoja käytetään asiakkaan informointiin, mikäli esimerkiksi varattuun vastaanottoaikaan tulee muutoksia. Asiakkaalle lähetetään myös muistutus ajanvarauksesta tekstiviestillä 2 päivää ennen varattua aikaa. Poikkeuksena on muistutus koronarokotuksesta, joka saapuu yhtä päivää ennen varattua aikaa. Omat yhteystiedot voi tarkistaa ja päivittää Asiointipalvelussa.

Tarkistathan myös, että sähköisen asioinnin asiointialueena on Kymenlaakso, jotta saat sähköiset palvelumme käyttöösi. Ohje asiointialueen vaihtamiseen löytyy sivun alalaidasta: Asiointialueen vaihto (pdf).

Sähköiset hakemukset ja ilmoitukset

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sähköisesti seuraavat hakemukset:

Asiakas- ja palveluohjaus

Jos tarvitset kiireettömästi tietoa ja tukea esimerkiksi kotona asumiseen tai jos olet huolissasi omasta tai läheisen pärjäämisestä voit lähettää yhteydenoton.

Aikuissosiaalityön asiakas- ja palveluohjaus

Mielenterveys- ja päihdepalvelut

Ikääntyneiden palvelut

Vammaispalvelut

Lasten, nuorten ja perheiden pyydä apua- palvelu

OHJE: Etäkäynti tai -vastaanotto

Sähköinen asiointi