text.skipToContent text.skipToNavigation

Tyytymättömyys palveluun tai hoitoon

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit antaa palautetta suoraan siihen yksikköön, jonka asiakkaana olet ollut. Nopeimmin saat asiaa selvitettyä ottamalla yhteyttä suoraan palveluyksikköön tai sen esimieheen.

Muistutus

Muistutuksen voi tehdä asiakas, potilas tai hänen omaisensa tai läheisensä kirjallisena. Muistutuksen voi tehdä kirjallisena tai valmiilla lomakkeella. Vain erityistilanteessa muistutuksen voi tehdä suullisesti. Muistutuksessa tulee kertoa mahdollisimman tarkkaan, mihin asiaan tai asioihin on tyytymätön. Muistutuksessa on hyvä mainita sen henkilön/niiden henkilöiden nimi tai tehtävä, joiden toimintaa muistutus koskee. Jos nimet eivät ole tiedossa, on hyvä kertoa mahdollisimman tarkka tapahtuma-aika ja -paikka.

Muistutuksen tekemiselle ei ole säädetty määräaikaa, mutta se on hyvä tehdä mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen. Muistutus ei rajoita asiakkaan tai potilaan oikeutta tehdä kantelu valvovalle viranomaiselle.

Muistutuksella ei voi hakea muutosta viranhaltijan tekemään päätökseen.

Sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo tarvittaessa muistutuksen tekemisessä.

Kymsotessa muistutuksiin vastaavat toimintayksiköiden esimiehet.

He käsittelevät muistutuksen yhdessä sen yksikön kanssa, jota muistutus koskee. Muistutukseen vastataan pääsääntöisesti kuukauden kuluessa. Muistutukseen annetaan perusteltu vastaus siitä, miten asiaa on selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on johtanut.

Muistutus lähetetään Kymsoten kirjaamoon osoitteella Kymsote, Kirjaamo, Kotkantie 41 D 9, 48210 Kotka. 
Emme suosittele muistutuksen lähettämistä sähköpostilla, ellei käytössänne ole suojattu sähköposti.

Kantelu

Saatuun palveluun, hoitoon tai kohteluun tyytymätön asiakas tai potilas voi tehdä myös kantelun (Etelä-Suomen) aluehallintovirastoon tai Valviraan. Muita valvontaviranomaisia ovat eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri. Valvovalle viranomaiselle tehty kantelu koskee yleensä virheellistä menettelyä tai laiminlyöntiä. Valvova viranomainen voi kantelun perusteella antaa mm. hallinnollista ohjausta sille taholle, jonka toiminnasta kantelu on tehty.

Valvontaviranomainen voi arvioida, että kanteluna vireille tullut asia on tarkoituksenmukaista käsitellä muistutuksena. Tällöin asia siirretään käsiteltäväksi Kymsoteen (kts.edellä). Yli kaksi vuotta vanhasta tapahtumasta tehtyä kantelua ei yleensä oteta tutkittavaksi ellei viranomainen harkitse siihen olevan erityistä syytä.

Kantelulla ei voi hakea muutosta viranhaltijan tekemään päätökseen.

Korvauksen hakeminen potilasvahinkokeskukselta

Potilasvakuutus korvaa potilasvahinkolain mukaisesti potilaille terveydenhuollon yhteydessä aiheutuneita henkilövahinkoja. Keskus ratkaisee potilasvahinkolain perusteella, onko potilaalle aiheutunut terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä vahingonkorvaukseen oikeuttava henkilövahinko. Potilasvahinkokeskus on vakuutuslaitos ja se käsittelee ainoastaan vakuutusasioita.

Aiheeseen liittyvät palvelut

Potilaan asema ja oikeudet aluehallintoviraston verkkosivuilla

Tyytymättömyys hoitoon Valviran verkkosivuilla 

Potilasvakuutuskeskuksen verkkosivut

Missnöje med vård eller service

Om du är missnöjd med vården, servicen eller bemötandet du fått, kan du ge respons direkt till den enhet, där du varit klient. Snabbast kan du reda ut saken genom att kontakta den vårdande enheten eller dess chef direkt.

Anmärkning

En anmärkning kan göras av en klient, patient eller av en anhörig eller närstående skriftligt. Anmärkningen kan formuleras fritt eller göras på en färdig blankett. Endast i specialfall kan en anmärkning framställas muntligt. I anmärkningen ska du så noggrant som möjligt redogöra för det eller de ärenden du är missnöjd med. I anmärkningen är det bra att nämna namnet på den eller de personer som anmärkningen gäller, eller deras ställning. Om du inte vet namnen är det bra att så noggrant som möjligt ange tidpunkten och platsen för händelsen.

Det finns ingen angiven tid inom vilken du kan lämna en anmärkning, men det är bra att göra det så fort som möjligt efter händelsen. En anmärkning inskränker inte klientens eller patientens rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet.

Genom en anmärkning kan man inte söka ändring i ett beslut fattat av en tjänsteinnehavare.

Social- och patientombudsmannen kan vid behov bistå patienten med att framställa en anmärkning.

Inom Kymsote (samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Kymmenedalen) är det cheferna för verksamhetsenheterna som ansvarar för anmärkningarna.

De behandlar anmärkningen tillsammans med den enhet som anmärkningen gäller. Som regel besvaras en anmärkning inom en månad. Då ges ett motiverat svar på hur ärendet har utretts och hurudana fortsatta åtgärder anmärkningen lett till.

Anmärkningen skickas till Kymsotes registreringskontor under adress Kymsote, kirjaamo, Kotkantie 41 D 9, 48210 Kotka.

Vi rekommenderar inte att du skickar anmärkningen via e-post om den inte är skyddad. 

Klagomål

En klient eller patient som är missnöjd med den vård, service eller det bemötande han eller hon fått kan också framföra ett klagomål till regionförvaltningsverket (i Södra Finland) eller till Valvira. Övriga tillsynsmyndigheter är riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern. Ett klagomål som gjorts till en tillsynsmyndighet gäller i allmänhet felaktigt förfarande eller försummelse. På basis av klagomålet kan tillsynsmyndigheten bl.a. ge en administrativ styrning till den aktör vars verksamhet klagomålet berör.

Tillsynsmyndigheten kan bedöma att det är lämpligast att behandla det överlämnade klagomålet som en anmärkning. I det fallet överförs ärendet till Kymsote (se ovan) för utredning. Ett klagomål som berör ett ärende som är äldre än två år behandlas vanligtvis inte, om inte tillsynsmyndigheten överväger att det finns ett särskilt skäl till det.

Genom ett klagomål kan man inte söka ändring till ett beslut fattat av en tjänsteinnehavare.

Ansökan om ersättning av patientskadecentralen 

Patientförsäkringen ersätter enligt patientskadelagen sådan personskada som orsakats patienter i samband med hälso- och sjukvård. Centralen avgör på basis av patientskadelagen om en patient i samband med hälso- och sjukvård har åsamkats en personskada som berättigar till skadeersättning. Patientskadecentralen är ett försäkringsbolag och behandlar endast försäkringsärenden.

Relaterade tjänster

Patientens ställning och rättigheter på regionalförvaltningsverkets sidor

Missnöje med vården på Valviras sidor

Patientskadecentralens sidor

Asiakkaalle