Siirry sisältöön

Sosiaalihuollon neuvonta auttaa ja ohjeistaa taloushuolien kanssa

Jos sinulla on huolia talouden kanssa, voit olla ensin yhteydessä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Autamme sinua ongelmasi kanssa ja ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin.

Sosiaalihuollon neuvontaan otetaan yhteyttä myös silloin, kun harkitaan toimeentulotuen tai sosiaalisen luototuksen hakemista.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelu

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnasta saat tietoa sosiaalipalveluista tai apua omaan tai läheisen arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–14.

Soita 05 220 6000

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat

Sosiaalihuollon ammattilaiset vastaavat chatissa ti-to klo 13-15. Chat avautuu sivun alalaidan puhekuplaikonista. Valitse tai etsi ”Chat-palvelut” ja ”Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat”. Asiointi alkaa ilman tunnistautumista. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Varaa soittoaika asiointipalvelussa

Voit varata sinulle sopivan soittoajan digitaalisen asiointipalvelun kautta.

Siirry asiointipalveluun

Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki

Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata hakijan ja hänen perheensä toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla mahdollistetaan tuen saajan ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo. Toimeentulotukeen on oikeutettu kuntalainen, joka on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloista tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen ihmisen huolenpidolla tai muulla tavalla. Tukea haetaan ensin Kelasta, joka vastaa perustoimeentulotuesta. 

Täydentävä toimeentulotuki kattaa henkilön ja perheen erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvat erityismenoiksi kutsuttavat menot. Tällaisia ovat esimerkiksi erityinen elämäntilanne tai pitkäaikainen tai vaikea sairaus. Lisäksi täydentävää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi erityisiin asumisen kustannuksiin, lasten harrastuksiin tai jos hakijalla on pitkä toimeentulotuen asiakkuus. Täydentävän tuen myöntämiseen liittyy aina sosiaalityön yksilöllinen harkinta.

Ehkäisevän toimeentulotuen avulla pyritään edistämään hakijan ja hänen perheensä sosiaalista turvallisuutta ja omatoimisuutta sekä ehkäisemään syrjäytymistä ja pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta. Ehkäisevä toimeentulotuki on sosiaalityön työväline ja tuen myöntäminen edellyttää asiakassuunnitelman laatimista. Tavoitteena on, että tuen myönteiset vaikutukset asiakkaan elämässä ovat mahdollisimman kestäviä.

Toimeentulohakemuksen tekeminen

Huolehdithan, että hakemuksessa on kaikki tarvittavat tiedot ja liitteet.

Nopeuttaaksesi asiasi käsittelyä huolehdithan, että:

Täytä hakemus verkossa. Tarvitset tunnistautumista varten mobiilivarmenteen tai verkkopankkitunnukset.

Valitse asiointikanavaksi Omapalvelu. Tarkista puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi oikeellisuus ja pidä ne ajan tasalla. Tämän jälkeen asiointi kanssasi tapahtuu sähköisesti.

Sähköisesti tekemääsi Täydentävän ehkäisevän toimeentulotuen hakemukseen liittyvät lisäselvityspyynnöt voidaan lähettää Omapalveluun, jolloin pystyt myös vastaamaan niihin sähköisesti ja se nopeuttaa asian käsittelyä. Sinulle saapuneista lisäselvityspyynnöistä saat tekstiviestin tai sähköpostin ilmoituksella: Omapalvelussasi on postia.

Voit myös täyttää kirjallisen hakemuksen ja toimittaa sen tulostettuna Kotkan tai Kouvolan sosiaalitoimistoon postitse tai toimittamalla toimipisteen aukioloaikana.

Mikäli hakemuksen linkki ei toimi, kokeile toista selainta.

Sosiaalipalveluiden hakemukset

Lifecare Omapalvelussa voit tehdä sosiaalipalveluiden sähköisiä hakemuksia, seurata hakemustesi tilaa, katsoa tehtyjä päätöksiä ja mahdollisia hakemuksiisi liittyviä lisäselvityspyyntöjä.

Lifecare Omapalvelu

Sosiaalinen luototus vähävaraisille ja pienituloisille

Sosiaalinen luototus on sosiaalihuoltoon kuuluvaa lainanantoa. Se on pankkilainaan verrattavissa oleva luotto, jolle on määritelty takaisinmaksuehdot sekä vähimmäis- ja enimmäismäärät. Luottoa voidaan myöntää esimerkiksi velkojen pois maksamiseen tai välttämättömiä hankintoja varten.

Sosiaalisen luototuksen tarkoituksena on auttaa yllättävien taloudellisten kriisitilanteiden kohdatessa, ehkäistä taloudellista syrjäytymistä, katkaista ylivelkaantuminen ja edistää Kymenlaakson asukkaiden ja perheiden itsenäistä suoriutumista pitkällä aikavälillä.

Kenelle ja mihin sosiaalinen luototus on tarkoitettu?

Luoton saamiselle on tiettyjä kriteereitä. Sosiaalista luototusta haetaan erikseen ja sen myöntämistä arvioidaan tapauskohtaisesti. Voit lukea tarkemmin luoton myöntämisen perusteista tutustumalla ohessa olevaan liitetiedostoon.

Sosiaalinen luototus on tarkoitettu sinulle, jos:

Sosiaalista luottoa voi hakea seuraaviin tarkoituksiin:

Sosiaalisen luototuksen hakeminen

Hakeaksesi luottoa ota yhteyttä puhelimitse sosiaalihuollon asiakasneuvontaan. Asiakasneuvonnan yhteystiedot löydät tämän sivun alusta.

Kartoitamme ensin alustavasti, voitko hakea sosiaalista luottoa ja ohjaamme sinua tarvittaessa eteenpäin hakemuksen tekemisessä ja liitteiden toimituksessa.

Talousneuvola Kymenlaaksossa

Talousneuvolassa etsitään ratkaisuja yhdessä kanssasi niin pienempien kuin isompien taloushuolinen kanssa. Huolesi voi liittyä esimerkiksi laskujen maksamiseen, velkaantumiseen, perintään, ulosottoon tai talouden tasapainottamiseen. Asiantuntijat etsivät kanssasi ratkaisuja tilanteeseesi.

Voit asioida talousneuvolassa nimettömänä, asiointi on luottamuksellista ja maksutonta. Palvelu on tarkoitettu kaiken ikäisille. Ajanvarausta palveluun eri tarvita. 

Sosiaalitoimistot ja toimipisteet

Vastuuhenkilöt

Tarja Mäntynen

Johtava sosiaalityöntekijä

Aikuissosiaalityö

tarja.mantynen@kymenhva.fi

040 4833 546

Takaisin ylös